Yhteiskunta Yle A-Studio

Published on helmikuu 27th, 2017 | by Antti Hyppänen

0

Yle-kohu tiivistettynä – näin tapahtumat etenivät

Niin sanottu Yle-kohu on saanut runsaasti palstatilaa viime vuoden lopulta lähtien. Tapahtumien keskipisteessä on ollut sekä Yleisradion johtoa että toimittajia. Keskustelu käy sosiaalisessa mediassa kuumana aiheen ympärillä lähes päivittäin, kun eri mediatalojen toimittajat piikittelevät vuoroin toisiaan. Kaiken keskiössä on (jälleen kerran) myös pääministeri Juha Sipilä.

Kohun aikana Yleisradion toimintapolitiikkaa on syystäkin kyseenalaisestettu useaan otteeseen. Tapahtumat ovat johtaneet jo useiden Ylen kärkipään toimittajien irtisanoutumisiin uutistoimituksen palveluksesta. Tämän lisäksi kohua on herättänyt pääministeri Sipilän poikkeuksellinen reagointi toimituksen suuntaan. Pääministeri kommentoi menettäneen luottamuksensa täysin Yleisradion toimintaan ja hyökkäsi lisäksi sähköpostien välityksellä Ylen toimittajan kimppuun. Mistä kaikki sai oikein alkunsa? Siitä kerromme seuraavassa.

Kaikki alkoi Terrafamesta

Tapahtumat lähtivät liikkeelle marraskuun loppupuolella, kun Ylen ajankohtaistoimitus uutisoi valtio-omisteisen Terrafamen kaivoksen tehneen merkittävän tilauksen. Sen toimittajaksi oli valittu konepajayhtiö Katera Steel. Jutussa nostettiin esiin pääministeri Juha Sipilän yhteydet Katera Steelin johtoportaaseen, josta löytyy useita Sipilän sukulaisia. Jutussa kerrottiin myös Sipilän lasten omistaman Fortel Invest –sijoitusyhtiön omistavan viisi prosenttia Katera Steelista. Ensin tapauksesta oli uutisoinut Kansan Uutiset.

Yleisradion sisäinen kohu sai alkunsa, kun Suomen Kuvalehti julkaisi jutun otsikolla Pääministeri Sipilä vaiensi Ylen: Uutisten johto hyllytti Sipilä-jutut – Ruben Stiller sai varoituksen”. Uutisessa kerrottiin Ylen johdon torpanneen ajankohtaistoimituksen jatkojutun Sipilän mahdollisesta esteellisyydestä Terrafameen liittyvässä rahoituksessa. Ajankohtaistoimitus oli haastatellut juttua varten oikeusoppineita asiantuntijoita koskien Sipilään liitettyjä jääviysepäilyjä. Aiheesta oli ollut vireillä myös kolmas juttu.

Suomen Kuvalehden tietojen mukaan Ylen päätoimittaja Atte Jääskeläinen oli kieltänyt juttujen julkaisun. Myös Pressiklubi-ohjelman juontaja Ruben Stillerille annettiin varoitus siitä, että hän oli valmistellut lähetystä aiheeseen [Sipilä] liittyen.

Aiheuttivatko Sipilän sähköpostit sensuurin?

Päätoimittaja Jääskeläinen perusteli kieltoa juttujen julkaisemisesta mm. sillä, että hänen mukaansa Sipilää oli käsitelty Yleisradion uutisoinnissa viime aikoina riittävästi. Sipilään liittynyt uutisointi oli ollut Ylen pääuutisina jo usean päivän ajan. Kummalliseen valoon Jääskeläisen julkaisukiellon asettaa kuitenkin se, mitä oli tapahtunut aikaisemmin saman päivän aikana. Ylen toimittaja Salla Vuorikoski oli saanut lukuisia sähköposteja pääministeri Sipilältä. Viestit koskivat pääasiassa Ylen uutisointia Sipilän yhteyksistä Katera Steeliin.

Sipilä kritisoi sähköposteissaan Vuorikoskea siitä, ettei tämä ollut antanut hänelle [Sipilälle] todellista mahdollisuutta jutun kommentoimiseen ennen sen julkaisemista. Sipilä syytti Vuorikoskea hyvän journalistisen tavan rikkomisesta. Vuorikoski oli yrittänyt tavoitella Sipilää tämän avustajien kautta paria tuntia ennen jutun julkaisua. Lisäksi Sipilä lähetti viesteissä Vuorikoskelle saamaansa vihaista kansalaispalautetta ja ilmaisi luottamuksensa Yleä kohtaan menneen. Sipilä avautui Ylen viestinnän olleen poikkeuksellisen puolueellista tämän vaalikauden aikana.

Lukuisia irtisanoutumisia Ylen toimituksesta

Kohun myötä Ylen ajankohtaistoimituksen esimies Jussi Eronen ja Sipilän kanssa sähköpostitellut Vuorikoski tekivät omat johtopäätöksensä tapauksesta ja erosivat Ylen palveluksesta. Molemmat suuntasivat kritiikkiään erityisesti päätoimittaja Jääskeläisen toiminnalle ja syyttivät tätä suoranaisesta sensuurin harrastamisesta.

Viimeisimpänä Ylestä irtisanoutui pitkäaikainen A-studion juontaja ja toimittaja Susanne Päivärinta, joka kohun aikana haastatteli Jääskeläistä A-studion suorassa lähetyksessä. Hän muun muassa tiedusteli lopuksi, että tulisiko hän saamaan potkut kyseisen haastattelun myötä. Myös Päivärinta arvosteli päätoimittajan linjauksia voimakkaasti eronsa jälkeen.

Jälkipyykki käynnissä – selvitysmies ja JSN tutkivat

Julkisen sanan neuvosto (JSN) sai tammikuussa useita kanteluita liittyen niin sanottuun Terrafame-vyyhtiin. JSN julkisti päätöksensä Ylen uutisointiin liittyen helmikuun lopulla – äänestyksellä suoritetun päätöksen mukaan Yle ei rikkonut Sipilä-uutisoinnissa Journalistin ohjeita. Sipilän sähköpostit toimittaja Vuorikoskelle näyttäytyvät JSN:n päätöksen myötä nyt varsin kyseenalaisessa valossa.

Myöhemmin on luvassa päätöksiä myös siitä, että vaikuttiko Sipilä toiminnallaan Yleisradion toimintaan. Tämä päätös tulee linjaamaan paljon sitä, missä määrin poliittiset päättäjät voivat olla henkilökohtaisessa yhteydessä median edustajiin.

Yleisradio päätti myös teettää ulkopuolisen selvityksen journalistisesta päätöksenteostaan. Selvityksen suorittaa hallintaoikeuden professori Olli Mäenpää. Selvityksen tarkoituksena on asettaa Ylen sisäisiä päätöksentekoprosesseja alttiiksi myös julkiselle tarkastelulle. Mäenpää on toiminut aikaisemmin JSN:n puheenjohtajana neljän vuoden ajan. Tuloksia tästä selvityksestä on odotettavissa toukokuun aikana.

Kuva: kuvakaappaus Yle Areenasta

Tags: , , , , , , ,


About the Author



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Back to Top ↑