Vedonlyöntiopas

Published on May 4th, 2017 | by Antti Hyppänen

0

Vedonlyöntiopas: Euroviisut

Euroviisut järjestetään tänä keväänä Ukrainassa ja kyseessä on järjestyksessään 62. kilpailu. Euroviisut kiinnostavat nykyään musiikin ystävien lisäksi myös vedonlyöjiä. Tarjolla on paljon erilaisia vetomuotoja aina kisan voittajista eri maiden välisiin H2H-vetoihin. Myös Veikkaus tarjoaa nykyään Euroviisut -markkinoita.

Tämä artikkeli on aloittelijan opas Euroviisujen vedonlyöntiin. Saat monia hyödyllisiä vinkkejä mm. siihen, miten kappaleet voidaan laittaa vedonlyöntimielessä paremmuusjärjestykseen.

Euroviisut vedonlyönti sisältää erilaisia pelimuotoja

Erilaisia vetomuotoja on vedonvälittäjästä riippuen aina semifinaaleista lähtien itse finaaliin saakka. Semifinaaleissa vetoa lyödään lähinnä jatkoonpääsystä, semifinaalin voittajasta sekä top x sijoituksesta. Lähempänä h-hetkeä valikoima on aiempaa kattavampi, lähtien koko skaban voittajasta eri maiden välisiin H2H-vetoihin. Erilaiset top x-sijasta lyötävät vedot ovat usein hyviä pelikohteita.

Viisuvedonlyöntiin kannattaa suosia Betfair-vetopörssiä hyvän likviditeetin sekä runsaan valikoiman vuoksi. Myös monet tunnetut skandibookkerit kuten Unibet, Nordicbet jne. tarjoavat paljon pelattavaa pienellä pelikassalla operoivalle pelaajalle. Myös kotimainen Veikkaus tarjoaa laajan valikoiman muusta markkinasta poikkeavia pelimuotoja lähempänä finaalipäivää.

Esitys on kokonaisuus

Vedonlyöjän on aivan ensimmäisenä saatava esitykset jonkinlaiseen paremmuusjärjestykseen. Huomioi se, että esitykset on arvioitava kokonaisuuksina, joissa itse kappale (laulu) on vain yksi osa. Voit esimerkiksi tarkastella esityksiä kolmessa kategoriassa: artisti, kappale sekä lavastus. Hyvä euroviisuesitys herättää katsojassaan tunteita, ja tämä on ensiarvoisen tärkeää katsojaäänien kannalta. Mieti kappaleita kuunnellessasi: herättikö esitys juuri sinussa mitään fiiliksiä?

Viime vuosina juryjen tapa pisteyttää kappaleita on mennyt pikkuhiljaa modernimpaan suuntaan. Viime vuoden voittaja Jamala kuitenkin osoitti, että poikkeuksiakin löytyy. Yleisellä tasolla mitään valmista kaavaa menestyksen ei ole, vaan kaikki pohjaa sekä yleisön että juryjen kohdalla motivointiin. Vedonlyöjän on syytä arvioida esityksen puhelinäänipotentiaalin lisäksi myös esityksen jurypotentiaalia.

Äänestys toimii siten, että esitys saa puolet äänistä jurylta ja puolet puhelinäänestyksestä. Huomaa, että jury antaa omat äänensä kenraaliharjoitusten perusteella.

Naapurimaiden äänillä on iso merkitys puhelinääniin

Puhelinäänten kohdalla on tärkeä ymmärtää, mikä motivoi mahdollista äänestäjää. Tämä voi olla esimerkiksi visuaalinen aspekti tai ihan yksinkertaisesti hyvä kappale. Usein puhutaan hyvästä audiovisuaalisesta kokonaisuudesta. Liian geneerinen kappale aiheuttaa lähinnä ”meh” -reaktion katsojassa. Kappaleen täytyy herättää kiinnostus sen fanittamiseen ja tukemiseen äänestyksellä.

Naapurimailta saadut äänet sekä ns. diasporaäänet (toisessa maassa omaa lähtömaataan äänestävät) muodostavat merkittävän osuuden puhelinäänten tuloksesta. Diasporaäänissä suuria hyötyjiä ovat aina olleet mm. Albania, Puola ja Armenia. Maiden puolueellisuuden välillä on suuriakin eroja, eikä esimerkiksi Suomi-Ruotsi-suhde ole läheskään yhtä vahva kuin esimerkiksi Romania-Moldova tai Kypros-Kreikka-suhde.

Juryn jäseniä eivät geneeriset viisut kiinnosta

Myös jurykäyttäytymisessä on eroja. Siinä missä Suomen tai Ruotsin jury tiputtaa kylmästi rakkaan naapurimaansa sijoitusta tarpeen vaatiessa, voi esimerkiksi Romania tukeutua esityksestä huolimatta korkeisiin pisteisiin rakkaalta Moldovalta. Juryjen käyttäytymistä on siis syytä arvioita tarkasti. Löydät hyvin tietoa edellisten vuosien kilpailuista esim. Wikipediasta, josta näet miten juryt ovat aiemmin toimineet.

Juryjen kohdalla tärkeimmiksi asioiksi on syytä nostaa kappaleen tyyli sekä itse esityksen onnistuminen. Laulusuorituksen on syytä onnistua hyvin juryjen edessä. Myös modernit sekä uniikit kappaleet menestyvät usein hyvin, kun taas geneeriset kappaleet poljetaan helposti lattiaan. Hyvät esitykset motivoivat juryä siinä missä yleisöäkin. Euroviisujen juryn viralliset kriteerit antavat jurypisteiden arviointiin hyvää osviittaa. Kaikesta huolimatta juryn jäsenet ovat musiikin ystäviä siinä missä kotisohvan fanitkin, ja heitä ohjaavat samanlaiset psykologiset tekijät.

Esiintymisjärjestyksellä on väliä

Esiintymisjärjestys vaikuttaa luonnollisesti kappaleen mahdollisuuksiin puhelinääniä arvioidessa. Myöhemmin esiintyvät maat saavat etua esiintymispaikastaan ja alkupuolella esiintyville jää usein luu käteen. Usein finaalin esiintymisjärjestys antaa myös osviittaa semifinaalien tuloksista, jotka julkaistaan vasta finaalin jälkeen.

Esityksiä on syytä myös vertailla muihin ennen sekä jälkeen esiintyviin. Tässä on syytä tarkkailla eri esitysten tuomaa kontrastia musiikkityylin sekä tunneskaalan tasolla ja esityksen sijoittumista järjestyksessä esimerkiksi kilpailun suosikkeihin sekä hännänhuippuihin nähden. Kappale voi kuulostaa hyvin erilaiselta riippuen siitä, esitetäänkö se heti viisujen ykkössuosikin vai ennakkoon heikon esityksen jälkeen.

Tietoa on tarjolla paljon

On myös erittäin tärkeää hankkia oikeanlaista informaatiota esimerkiksi harjoitusten aikana. Hyviä tietolähteitä ovat erilaiset liveblogit sekä Twitter. Mikäli mahdollista, katso esitykset etukäteen muodostaaksesi tarkemman kokonaiskuvan kilpailusta. Myös muiden vedonlyöjien kanssa käyty keskustelu on erittäin hedelmällistä. Älä unohda myöskään kerroinvertailuja! Hyödyllisiä linkkejä ovat mm. esctips.com, sofabet.com. Kannattaa seurata myös Ylikerroin.com -foorumilla käytävää Euroviisu-keskustelua.

Alla olevasta Youtube-videosta näet lyhyen koosteen jokaisesta kappaleesta. Löydät kaikki kappaleet Euroviisujen viralliselta Youtube-tililtä.

Artikkelin on tuottanut Oskar Bräysy.

Tags: , , ,


About the Author



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑