Published on heinäkuu 21st, 2017 | by Antti Hyppänen

Elokuva-arvostelu: Dunkirk

Elokuva-arvostelu: Dunkirk Antti Hyppänen
Ohjaus
Realistisuus
Henkilöhahmot
Tarinankerronta
Sodan kuvaus

Summary: Dunkirk on upea elokuva, joka on teknisesti mestariteos ja yksi genrensä kaikkien aikojen parhaista elokuvista. Nolan on luonut jälleen jotain todella omaperäistä.

4.5

Nolanin mestariteos


User Rating: 0 (0 votes)

Dunkirk on vuonna 2017 valmistunut elokuva, jonka on ohjannut Christopher Nolan. Se kuvaa 2. maailmansodan aikaista operaatio Dynamoa, jonka tavoitteena oli pelastaa satoja tuhansia mottiin jääneitä sotilaita Ranskan rannikolta. Kyseessä on ohjaaja Nolanin itsensä käsikirjoittama elokuva.

Dunkirk on valtavan budjetin teos, jonka tuotantoa varten ostettiin mm. miljoonia dollareita maksavia, 2. maailmansodan aikaisia, hävittäjiä. Kuvauksissa oli mukana myös oikeita sota-aluksia, ja elokuvan budjetti olikin peräti 150 miljoonaa dollaria. Artikkelin kirjoitushetkellä Dunkirk on saanut vasta ensi-iltansa, mutta luvassa on taatusti satojen miljoonien arvoiset lipputulot.

Dunkirkin pääosissa nähdään mm. Tom Hardy, Cillian Murphy sekä Kenneth Branagan. Loput näyttelijöistä ovat suurelle yleisölle tuntemattomia – pois lukien One Direction -poikabändin Harry Styles. Dunkirkin vetovoima ei kuitenkaan perustu voimakkaisiin henkilöhahmoihin.

Katsoja joutuu suoraan taisteluiden keskelle

Christopher Nolan on päättänyt kertoa Dunkirkin tarinan omaperäisellä tavalla. Tämä nähdään heti elokuvan ensiminuuteista lähtien, kun katsoja heitetään korviahuumaavan luotisateen keskelle. Siitä alkaa reilut sata minuuttia kestävä selviytymistaistelu, joka ei päästä otteestaan missään vaiheessa.

Nolan ei siis pohjusta Dunkerquen historiallisia tapahtumia millään tavoin. Katsojan oletetaan tietävän ainakin suurin piirtein, mistä operaatiossa oli oikein kyse. Jos haluat tietää tarkemmin Dunkirkin taustoista, niin lue aiemmin julkaistu artikkelimme ennen elokuvan katsomista.

Vaikka elokuva on täynnä ammuntaa ja räjähdyksiä, niin Nolan ei missään vaiheessa lähde mässäilemään kuolemalla. Dunkirk olisi voinut helposti sisältää paljon enemmänkin ruumiita – ainakin trailerin perusteella. Nyt niiden määrä on loppupeleissä jopa yllättävän vähäinen.

Tarina etenee kolmella tasolla

Ohjaaja Christopher Nolan käsikirjoitti myös aiemman menestyselokuvansa Inception, jonka keskiössä oli useilla eri tasoilla sekä nopeuksilla liikkuva tarina. Dunkirkin tarinaa kerrotaan hieman samalla idealla. Katsojaa kuljetetaan kolmella eri tasolla: maalla, merellä ja ilmassa. Dunkerquen rannikolla aikajana on kestoltaan viikko, merellä se on yksi päivä ja ilmassa yksi tunti.

Nolan niputtaa nämä näkökulmat upeasti ja saumattomasti toisiinsa. Katsojaa kuljetetaan vuoron perään Spitfiren ohjaamosta Dunkerquen hiekalle, ja sitten takaisin merelle. Elokuvan juoni ei siis etene lineaarisesti alusta loppuun, vaan hyppii koko ajan eteen- ja taaksepäin tapahtumien edetessä.

Dunkirk rikkoo totutut Hollywood-kaavat

Dunkirk on edellä kuvatun tyylinsä lisäksi hyvin poikkeuksellinen elokuva henkilöhahmojensa osalta. Perinteiseen kerrontaan kuuluu olennaisesti päähenkilöiden esittely, jonka jälkeen niitä syvennetään katsojalle elokuvan aikana. Merkittävien henkilöiden taustat, suhteet, luonteenpiirteet ja päämäärät esitellään tietyn kaavan mukaan. Niiden tarkoituksena on luoda tunneside katsojaan, jotta päähenkilöiden (onnellinen tai onneton) kohtalo ei tuntuisi yhdentekevältä.

Dunkirk rikkoo perinteisen kaavan tässä asiassa. Päähenkilöitä ei pohjusteta millään tavalla, eikä katsoja todennäköisesti muista elokuvan loputtua edes heidän nimiään. Vain parin henkilön taustoista kerrotaan yhtään mitään, mutta nämäkin kohtaukset ohitetaan nopeasti parilla lauseella.

Ohuet henkilöhahmot ovat Dunkirkin yksi selkeä heikkous. Tämä valinta on toisaalta mahdollistanut lyhyemmän keston, sekä jännityksen ylläpitämisen koko elokuvan ajan. Dunkirk ei sisällä yhtään perinteistä ”iltanuotio-kohtausta”, jossa sotilaat kertovat toisilleen kotona odottavista tyttöystävistä. Tällaiset kohtaukset olisivat rikkoneet elokuvan jännityksen ja tehneet siitä luonteeltaan hyvin erilaisen. Nyt Dunkirk pitää katsojan varpaillaan alusta loppuun.

Dunkirk on todella realistinen kuvaus

Dunkirkin vetovoima perustuu sen piinaavaan jännitykseen sekä realistisuuteen. Spitfire-kohtauksissa tuntui ajoittain siltä, että elokuvateatterin penkki kääntyi lentokoneen mukana. Elokuvan ensiminuuteilla kuultavat kiväärinlaukaukset sekä myöhemmin tulevat räjähdykset ovat korviahuumaavia. Kaikki näyttää myös todella aidolta. Räjähdykset eivät ole teatraalisia Hollywood-elokuvien tapaan, ja sotilaat kuolevat hiljaa, kukin oman kohtalonsa mukaisesti.

Realistisuus on saatu aikaan käyttämällä tuhansia ekstroja sekä oikeita 2. maailmansodan aikaisia hävittäjiä. Mukana on myös aitoja sota-aluksia sekä yksityishenkilöiden veneitä, jotka olivat mukana Dunkerquen pelastusoperaatiossa vuonna 1940.

CGI-efektit eivät pistää silmään missään kohtaa elokuvan aikana, ja katsoja tuntee olevansa tapahtumien keskellä aivan ennen näkemättömällä tavalla.

Hans Zimmerin luoma musiikki on myös avainasemassa. Katsoja kuulee tikittävän kellon äänen koko elokuvan ajan, joka luo yhdessä vaikuttavan musiikin kanssa todella painostavan tunnelman. Kyseinen tikitys on muuten peräisin ohjaaja Nolanin omasta kellosta.

Dunkirkia on vaikea verrata suoraan genren muihin suurteoksiin. Myös keväällä ensi-iltansa saanut Hacksaw Ridge on samasta genrestä huolimatta täysin erilainen elokuva. Tämä on ainakin selvää: Christopher Nolan on luonut jälleen jotain poikkeuksellista ja omaperäistä. Elokuva on tekninen mestariteos – siitä ei pääse mihinkään.

Olisiko Dunkirk ollut vieläkin parempi perinteisemmällä kerrontatavalla sekä syvemmillä henkilöhahmoilla? Vaikea sanoa. Kyseessä on joka tapauksessa yksi genren kaikkien aikojen hienoimmista teoksista.

Käy katsomassa Dunkirk niin hyvässä teatterissa kuin mahdollista!

Jos sotahistoria kiinnosta, niin lue myös artikkeli taistelu Britanniasta. Sen tapahtumat alkoivat noin kuukausi Dunkerquen pelastusoperaation jälkeen.

Kuva: kuvakaappaus elokuvan trailerista

Tags: , , , , , ,


About the Author



One Response to Elokuva-arvostelu: Dunkirk

  1. Pingback: Elokuva-arvostelu: Arrival - Asialinja.com

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Back to Top ↑