Elokuva-arvostelu: Spotlight

Spotlight on vuonna 2015 valmistunut draamaelokuva, jonka on ohjannut Tom McCarthy. Suurelle yleisölle tuntematon amerikkalaisohjaaja teki myös elokuvan käsikirjoituksen yhdessä Josh Singerin kanssa. Spotlightin pääosassa nähdään muun muassa Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams sekä Liv Schreiber.

Kyseessä on vaikuttava elokuva The Boston Globe -nimisen sanomalehden tutkivan journalismin tiimistä. Spotlight-niminen ryhmä alkaa tutkia katolisen kirkon pappien suorittamia lasten seksuaalisia hyväksikäyttötapauksia Bostonissa.

Spotlight ei ole aihepiiriltään ”koko kansan elokuva”, mutta se tuotti silti 90 miljoonaa dollaria vain 20 miljoonan budjetilla. Elokuva on saanut laajaa ylistystä kriitikoilta, mistä on osoituksena Parhaan elokuvan Oscar-palkinto vuodelta 2015. Kannattaa huomioida, että ehdokkaina olivat samana vuonna elokuvat kuten The Revenant, The Martian, Bridge of Spies ja The Big Short.

Spotlight voitti myös Parhaan alkuperäisen käsikirjoituksen Oscarin ja oli ehdokkaana yhteensä kuudessa eri Oscar-kategoriassa.

- - -

Spotlightin tarina sijoittuu vuosien 2001 ja 2002 väliin. Elokuvan alussa The Boston Globe saa uuden päätoimittajan, joka on Liv Schreiberin esittämä Marty Baron. Hän ehdottaa ensi töikseen uutta juttu lehden Spotlight-tiimille. Baron viittaa Globen omaan kolumniin asianajasta, joka väittää Bostonin arkkipiispan suojelevan John Geoghan -nimistä pappia, vaikka tiesi hänen hyväksikäyttäneen seksuaalisesti useita lapsia.

Spotlight-tiimi ottaa yhteyttä Stanley Tuccin esittämään asianajajaan ja alkaa tonkia tapausta lisää. He saavat seuraavaksi yhteyden Survivors Network of those Abused by Priests -järjestön vetäjään, joka kertoo Bostonissa olevan yhden papin sijaan 13 eri tapausta. Spotlight-ryhmä alkaa tämän jälkeen haastatella uhreja.

Toimittajille selviää pian, että kyseiset ihmiset ovat todellakin selviytyjiä (survivors), sillä monet hyväksikäytön uhreista ovat tehneet tapahtuneen johdosta itsemurhan.

- - -

Elokuva etenee vauhdikkaasti eteenpäin ja pitää katsojan mielenkiinnon yllä jatkuvasti. Hyväksikäyttötapausten koko laajuus alkaa selvitä järkyttävällä tavalla, kun Spotlight-tiimi löytää yhä useampia uhreja pelkästään Bostonista.

Tapausten taustalla on painostusta kirkon sekä uhrien läheistenkin taholta. Järkyttäviä tapauksia on peitelty suuren ihmisjoukon toimesta, koska kirkon maine on ollut totuutta tärkeämpi. “It seems everyone already knows the story except us.”

- - -

Elokuvan tekijät painottavat Spotlightin olevan ylistys tutkivalle journalismille, eikä hyökkäys katolista kirkkoa kohtaan. Mielestäni Spotlight onnistuukin tässä erinomaisesti.

“For its courageous, comprehensive coverage of sexual abuse by priests, an effort that pierced secrecy, stirred local, national, and international reaction, and produced changes in the Roman Catholic Church." - Spotlightin saama Pulitzer-palkinto vuonna 2003

Elokuvan keskiössä on toimittajien työ ja asialle omistautuminen, eikä Spotlight eksy liikaa sivuraiteille ristiinnaulitsemaan katolista kirkkoa. Se tuo hyvin esiin järkyttävien tapausten yksityiskohtia, mutta uhrien kohtalot sekä toimittajien työ ovat tasapainossa.

Kokonaisuus pysyy ehjänä, ja elokuvasta jää nimenomaan mieleen The Boston Globen Pulitzerilla palkittu tiimi. Suurin osa tapausta tutkineista Globen journalisteista oli muuten itsekin katolisen kirkon jäseniä, kuten myös elokuvan ohjaaja, Tom McCarthy.

Spotlight on elokuva, joka loppuu kesken liian aikaisin - kahden tunnin kestostaan huolimatta. Olisin voinut katsoa elokuvasta helposti vaikka neljän tunnin mittaisen version.

Suosittelen lämpimästä Spotlightia jokaiselle hyvän draaman ystävälle. Aihe saattaa ensin vaikuttaa vieraalta tai vastenmieliseltä, mutta kyseessä on syystäkin Oscarilla palkittu elokuva.

- - -

Yksi tosielämän uhreista oli lopulta myös Spotlightin keskiössä oleva pappi John Geoghan, joka murhattiin kuristamalla vuonna 2003. Joseph Druce -niminen mies kertoi murhan syyksi Geoghanin ylimielisyyden heidän tavatessaan toisensa.

Leave a reply