Teknologia Spotifyn historia

Published on elokuu 5th, 2017 | by Antti Hyppänen

0

Spotifyn tappiot kasvavat suosiosta huolimatta

Suoratoistopalvelut ovat pelastaneet musiikkiteollisuuden. Fyysisten tallenteiden myynti laskee jatkuvasti, mutta suoratoistopalveluiden generoimat tuotot ovat tasaisessa kasvussa. Spotify on yksi alan merkittävistä yrityksistä. Spotifyn historia on mielenkiintoinen tarina Tukholman lähiöistä musiikkiteollisuuden pioneeriksi.

Sen tilaajamäärät kasvavat nopeaa tahtia, mutta toiminta on edelleen rajusti tappiollista. Mistä tämä oikein johtuu? Seuraavassa käymme läpi Spotifyn mielenkiintoista historiaa sekä nykypäivää.

Spotifyn perustaja Daniel Ek

Daniel Ek (s. 1983) rakensi www-sivuja ja pyöritti webhosting-palvelua makuuhuoneessaan jo teini-ikäisenä. Ek oli lahjakas koodari sekä klassinen college dropout, joka työskenteli nuorena monille IT-alan yrityksille. Hänen teki läpimurtonsa vuonna 2006 myytyään Adverto-nimisen yrityksen Tradedoublerille. Vasta 23-vuotias nuori mies saavutti taloudellisen riippumattomuuden, joten hän päätti jäädä eläkkeelle nauttimaan rahoistaan.

Ek osti ison asunnon sekä punaisen Ferrarin ja aloitti jetset-elämän Tukholman Stureplanilla. Eräänä aamuna Ek kuitenkin havahtui todellisuuteen ja tajusi olevansa todella masentunut. Raha ei tuonutkaan onnea eikä järkevää sisältöä elämään. Yökerhojen VIP-tilat, kallis samppanja ja pinnalliset ihmiset saivat jäädä. Hän möi Ferrarin sekä luksusasunnon ja muutti Tukholman ulkopuolelle pieneen 29 neliön mökkiin miettimään elämänsä tarkoitusta.

Daniel Ek halusi tehdä laillisen Napsterin

Daniel Ekin pohti uransa jatkoa ystävänsä Martin Lorentzonin kanssa. Kaksikko oli tutustunut Lorentzonin työskennellessä TradeDoublerissa. Kyseessä on siis sama yritys, joka oli tehnyt Ekistä miljonäärin. Nyt sekä Ek että Lorentzon olivat rikkaita miehiä vailla uutta projektia. Oli aika käynnistää Spotify.

Tiedostojen latauspalvelu Napster oli vaikuttanut Danieliin jo nuorena. Vaikka Napster lopulta suljettiin laittoman lataamisen vuoksi, Ek oli vakuuttunut sen teknologiasta. Hän halusi tehdä ohjelman, joka antaisi käyttäjälle saman kokemuksen laillisesti. Ekin ideana oli tarjota käyttäjälle tunne siitä, että musiikki olisi ladattuna hänen koneellaan tai mobiililaitteessaan.

The key was to build something that worked instantly. Streaming, whether audio or video, tends to have built-in delays while you wait for the file, which is stored on a server in the cloud. But if the music starts in two hundred milliseconds or less—about half the time it takes, on average, to blink—people don’t seem to perceive a delay.”

Ek antoi Spotifyn pääsuunnittelija Ludvig Strigeusille tämän idean, joka vastasi takaisin: internet ei toimi näin. Tämä olikin totta, joten Spotify tarvitsi jotain uutta toimiakseen. Lopulta tiimi onnistui kehittämään nopeamman streaming-protokollan sekä oman vertaisverkon, joiden avulla saatiin aikaan haluttu käyttäjäkokemus.

Spotifyn historia – yritys mullistaa Ruotsin musiikkiteollisuuden

Spotifyn historia alkoi virallisesti 2008-luvun lopulla. Palvelu iski markkinoille oikeaan aikaan, sillä Ruotsin musiikkiteollisuuden tuotot olivat selvässä laskussa. Spotify osoitti heti toimivuutensa, ja levy-yhtiöiden tuotot kasvoivat sen kotimassa yli 30% prosenttia vuosien 2008 ja 2011 välisenä aikana. Vuonna 2014 suoratoistopalvelut toivat Ruotsin levyteollisuudelle jo 70% sen tuloista. Samaan aikaan myös piratismi on vähentynyt merkittävästi.

Amerikan valloitus käynnistyi pari vuotta myöhemmin, kun Daniel Ek sai yhteyden Sean Parkeriin. Kyseinen henkilö on aiemmin mainitun Napsterin perustaja, ja Parker oli myös vahvasti mukana Facebookin johtoryhmässä vuosituhannen alkupuolella (kts. elokuva The Social Network). Parkerin avulla Spotify pääsi neuvottelemaan suurten yhdysvaltalaisten levy-yhtiöiden kanssa. Ruotsalaisyrityksellä oli hyvät meriitit kotimaastaan, jossa se pystyi näyttämään palvelun positiivisen vaikutuksen levy-yhtiöiden tulokseen.  Tilannetta auttoi myös Applen nihkeä suhtautuminen musiikkiin 2010-luvun alkupuolella. Apple ei esimerkiksi sallinut Android-käyttäjien asentaa iTunesia puhelimeensa, koska se halusi myydä iPhoneja. Spotify tarjosi vaihtoehdon.

Spotifyn kasvu lähti toden teolla käyntiin vuonna 2011, kun se pääsi mukaan Yhdysvaltain markkinoille ja aloitti yhteistyön Facebookin kanssa. Sean Parker sijoitti myös yritykseen 15 miljoonaa dollaria omia rahojaan sekä auttoi Spotifyn yhteistyöhön Facebookin kanssa. Entinen Napsterin perustaja on edelleen Spotifyn hallituksen jäsen.

Spotifyn nopea kasvu

Spotifyn kasvu on ollut ripeää koko 2010-luvun. Sen tilaajamäärä rikkoi miljoonan rajan vuonna 2011 ja kymmenen miljoonaa kolme vuotta myöhemmin. Yhtiö julkisti myös seuraavina vuosia uusia ominaisuuksia sekä yhteistyökuvioita mm. Uberin ja Playstationin kanssa.

Vuonna 2015 Spotifylla oli jo 75 miljoonaa asiakasta, joista 20 miljoonaa aktiivisia tilaajia. Kasvu on ollut tämän jälkeen entistä hurjempaa, sillä viikko sitten julkaistujen lukujen mukaan Spotifylla on nyt jo 60 miljoonaa tilaajaa. Samalla yhtiö on kasvattanut etumatkaansa pahimpaan kilpailijaan, Apple Musiciin, joka käynnistyi 2015. Applen palvelussa on tällä hetkellä hieman alle 30 miljoonaa tilaajaa.

Spotify käyttää myös paljon rahaa jatkuvaan tuotekehitykseen. Pari vuotta sitten yhtiö mn. poisti käytöstä oman vertaisverkkonsa, sillä nykyinen serverikapasiteetti on kasvanut jo riittävän suureksi.

Kädenvääntö levy-yhtiöiden kanssa jatkuu

Spotifyn tilanne näyttää siis päällisin puolin hienolta, mutta yhtiö ei tuota edelleenkään voittoa – päin vastoin. Viivan alle jäävä rahasumma on yhä enemmän pakkasella joka vuosi, vaikka tilaajamäärät ovatkin kasvussa. Monien mielestä tämä on edelleen ok, koska sisään tulevan rahan määrä kasvaa huomattavasti tappioita nopeammin. Yhtiön liikevaihto kasvoi viime vuonna kahdesta miljardista lähes kolmeen miljardiin euroon. Nettotappio kasvoi samaan aikaan 231 miljoonasta 539 miljoonaan.

Spotify on kuitenkin kovassa puristuksessa. Sen sopimusten sisältöä ei tiedetä tarkkaan, mutta arvioiden mukaan se maksaisi tuloistaan 70% levy-yhtiöille. Nämä tulovirrat ovat jo niin suuria, että Spotify kerää noin 10% suurten levy-yhtiöiden tuloista. Tästä huolimatta musiikkiteollisuus haluaisi yhä suuremman siivun. Apple Music pyrkii myös kiristämään tilannetta maksamalla kilpailijaansa enemmän levy-yhtiöiden laariin.

Spotify joutuukäyttämään  samaan aikaan myös valtavia summia markkinointiin. Sen myynti- ja markkinointikulut ovat kasvaneet 184 miljoonasta 418 miljoonaan euroon kahden viime vuoden aikana. Spotifyn uhkana ovat Apple Musicin lisäksi myös Amazon Prime sekä Youtube. Tämän lisäksi tulosta syövät jatkuvat tuotekehityskustannukset. Levy-yhtiöiden rojaltit, rajusti kasvat mainoskulut sekä tuotekehitys painavat yhtiön tuloksen pahasti pakkaselle.

Samaan aikaan spekulaatiot kasvavat myös yhtiön listautumisesta New Yorkin pörssiin. Spotify on kerännyt viime vuosina jatkuvasti lisää rahaa, mutta kasvavat tappiot pakottavat sen hakemaan uusia vaihtoehtoja. Pörssiin listautumisessa on kuitenkin omat ongelmansa, eikä se tapahdu noin vain.

Kävipä Spotifylle lopulta mitä tahansa, niin sen perustajat ovat toteuttaneet jo nyt jotain ainutlaatuista. Spotify on mullistanut koko musiikkiteollisuutta. Samalla tavalla kuin Elon Muskin Tesla on mullistanut tuotteillaan autoteollisuutta. Molemmilla on vielä pitkä matka edessään kohti tuottavaa liiketoimintaa. Toistaiseksi rahoittajilla on vielä vakaa usko niiden tulevaisuuteen.

Lähteet: CNBC, Fortune, Musically.com, Expressen, HS, Newyorker, Billboard

Kuva: Pixabay

Mainos: Sano kyllä tuotoille, ei kuluille. Valitse Superrahasto Suomi.

Tags: , , ,


About the Author



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Back to Top ↑