Teknologia virtuaalikasinot

Published on huhtikuu 26th, 2018 | by Vieraskynä

0

Ovatko virtuaalikasinot pian arkipäivää?

Nettiuhkapelaaminen on kulkenut pitkän matkan 90-luvulta, jolloin ensimmäiset netissä pelattavat uhkapelit, kuten pokeri, ilmestyivät markkinoille. Nykyään nettiuhkapelaaminen on yksi nopeimmin kasvavia aloja ja arvioidaan, että vuoteen 2020 mennessä se on arvoltaan jo 52 biljoonaan euroa. Nettikasinoyritykset ovat aktiivisesti pyrkineet ennustamaan tulevaisuuden trendejä ja niiden vaikutusta pelaajien käyttäytymiseen.

Alalla on myös suhtauduttu myönteisesti innovaatioon ja nettikasinot ovat olleet ensimmäisten mukana syleilemässä uutta teknologiaa. Nettiuhkapelimarkkina on pysynyt kuranttina ja kiinnostavana, koska se on jatkuvasti pyrkinyt tarjoamaan asiakkailleen ja uusille pelaajille yhä parempia pelejä ja laadukkaampia pelikokemuksia. Hyviä esimerkkejä uusien teknologioiden käyttöön ottamisesta ovat lohkoketjuteknologia, kryptovaluutat, nettikasinoiden muuttaminen kännykkäystävällisiksi ja live-nettikasinot. Tällä hetkellä yksi kuumimpia puheenaiheita on virtuaalitodellisuus ja koska virtuaalikasinot kykenevät tarjoamaan sekä realistisemman että sosiaalisemman pelikokemuksen, nettiuhkapelialalla parhaillaan pohditaan kiivaasti, ovatko virtuaalikasinot se seuraava suuri pelaamista mullistava asia.

Virtuaalitodellisuus ja sen trendit

Virtuaalitodellisuus on tietokoneen avulla luotu graafinen ja interaktiivinen keinotekoinen todellisuus, joka on koettavissa samoilla aisteilla kuin muukin todellisuus. Virtuaalitodellisuus on ollut olemassa jo pitkään, mutta vasta parin viimeisen vuosikymmenen aikana sitä on alettu hyödyntää tosissaan. Yhdysvaltojen armeija huomasi ensimmäisten joukossa virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet. Vuonna 1982 julkaistiin ensimmäiset sotilaskäyttöön kehitetyt lentosimulaattorit, joita käytetiin lentäjien kouluttamiseen.

Nykyään virtuaalitodellisuutta käytetään mm. kirurgien kouluttamisessa ja arkkitehtuurissa. Myös iGaming-alalla on lähdetty hyödyntämään virtuaalitodellisuutta ja nettikasinoyritykset toivovat, että virtuaalikasinoilla he vihdoin saisivat houkuteltua milleniaaili-sukupolven nettikasinoihin pelaamaan. Tavallinen nettikasino ei pääsääntöisesti tarjoa sosiaalista pelikokemusta, mutta virtuaalikasinolla taas voi pelata muiden kanssa, ja juuri sosiaalisuus on milleniaaleille tärkeää.

Virtuaalilasit

Tällä hetkellä virtuaalitodellisuutta ei ole olemassa ilman virtuaalilaseja, ja markkinoiden parhaan virtuaalitodellisuuskokemuksen tarjoaa Oculus Rift -lasit. Facebook osti Oculus Riftin vuonna 2014 2 miljardilla dollarilla, joka kertoo kuinka paljon esim. Facebook uskoo virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksiin. Oculus Riftin kilpailijoita ovat Sonyn Playstation 4:lle kehittämät lasit, Googlen Cardboardit, HCT:n Vivet ja Samsung Gearit. Googlen Cardboard -lasit, jotka muuntavat älypuhelimen VR-laitteeksi, maksavat alle 10 euroa, kun taas Oculus Riftin hinta on n. 700 euroa.

Virtuaalikasino SlotsMillion

Maailman ensimmäinen virtuaalikasino on vuonna 2015 toimintansa aloittanut SlotsMillion. SlotsMillionin virtuaalikasinolla pelaaminen onnistuu joko pöytäkoneella tai Oculus Rift -virtuaalilaseilla. Vain jälkimmäinen tarjoaa aidon virtuaalitodellisuuskokemuksen, vaikka ilman lasejakin voi nauttia 3D-elementeistä. Virtuaalikasinolla, joka muistuttaa todellista kivijalkakasinoa, liikutaan pelaajan valitsemalla avatar-hahmolla. Pelaaminen on aistirikas kokemus: kasinolla soi musiikki ja kolikkopelit kilisevät, pelaajalla on 360 asteen näkyvyys ja ikkunoiden läheisyydessä voi aistia ja jopa haistaa tuulen vilvoittavan ilmavirran.

Virtuaalikasinolla pelaamisen kohokohta on ehdottomasti muiden kanssa pelaaminen. Tällä hetkellä pelaajat eivät vielä voi kommunikoida keskenään, mutta oletettavasti tulevaisuudessa sekin mahdollistetaan esim. chätin avulla.

Virtuaalikasinoiden tulevaisuus

Virtuaaliuhkapelaaminen on yhä lapsenkengissä, mutta on selvää, että virtuaalikasinoiden potentiaali on valtava.  Ajatus siitä, että pelaaja voi oman kotikoneensa ääressä laittaa virtuaalilasit päähän ja istua pokeripöydän ääreen analysoimaan kanssapelaajien ilmeitä, tai siirtyä virtuaalilasien kautta seuraamaan jalkapallo-ottelua, jonka lopputuloksesta on lyönyt vetoa, on kutkuttava. Tällä hetkellä kuitenkin Oculus Rift -lasit ovat liian kalliit, että niistä voisi tulla joka pelurin omaisuutta. Lisäksi virtuaalitodellisuuden streamaaminen vaatii nopeita nettiyhteyksiä, joita kaikkialla maailmassa ei vielä ole.

Myös lainsäädäntö aiheuttaa päänvaivaa ja virtuaalikasinoita tullaan todennäköisesti sääntelemään raskaasti. Esim. SlotsMillionin täytyy huolehtia siitä, että palaajat näkevät kaiken aikaa, paljonko kello on. Virtuaalikasinoiden grafiikka ei myöskään ole yhtä laadukasta kuin nettikasinoiden. Virtuaalitodellisuus on kuitenkin jo täällä jäädäkseen, ja vaikka yhä tarvitaan teknologian kehittymistä ja rahallisia investointeja ennen kuin virtuaalinettikasinoista tulee arkipäivää, on vaikeaa kuvitella, etteikö niin tulisi tapahtumaan.

Kuvat: Virtual Reality, Harri Vick, Pixabay, Cyber ClassesPixel2013, Pixabay

Tags: , ,


About the Author



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Back to Top ↑